Det smukkeste af det smukkeste!

Udgivelsen af en flot og meget grundig bog om komponisten Ib Nørholm har fået mig til at mindes én af mine største musikalske oplevelser.
Den foregik i Odense Koncerthus - i april måned, 2011.
Harmonier og orkestrering næsten af en anden verden.
 
Af Per Wium, musikjournalist

Jeg arbejdede med klassisk musik i DR i 30 år. Fra 1977 til min selvvalgte exit 2007.
Jeg lavede interviews og programmer i stort omfang. Jeg aner ikke hvor mange.
Jeg mødte danske og internationale kunstnere og lavede portrætter og præsenterede deres musik. Således også stort set alle danske moderne komponister. Men én person interviewede jeg aldrig. Jeg traf ham aldrig. Der var ikke nogen årsag til det, det var tilfældigt. Men jeg mødte aldrig komponisten Ib Nørholm personligt.
Jeg havde - som redaktør - ofte programsat hans værker og havde lyttet til hans musik. Men manden selv..... - helt ukendt for mig.

Endelig mødtes vi

I årene 2010 - 2014 lavede jeg en række introduktioner, "Pre-concert-talks" og artikler for Odense Symfoniorkester.
I april, 2011, stod der et helt nyt værk af Ib Nørholm på programmet. Det var oplagt at jeg skulle lave såvel "pre-concert-talk" og introduktion (på scenen) og orkesterchef, Finn Schumacker, bragte mig i kontakt med Nørholm.
Det var dejligt at møde denne ældre, men vitale og meget fokuserede mand.
Vi lavede et fint interview til "før-koncert-samtalen" og jeg var glad for endelig at møde ham.

Den smukkeste musik

Da jeg - fra scenen - kort havde introduceret hans nye 12. symfoni, skyndte jeg mig ned på en plads i salen for at høre opførelsen af værket.
Jeg var bjergtaget. Intet mindre. I denne 12. symfoni er der vokal-solister og teksterne er af Inger Christensen. De to sangere ved denne uropførelse var Gitta-Maria Sjöberg og David Danholt.
Skønheden og dybden gjorde et meget stort indtryk på mig. Jeg er begejstret for Ravel og Debussy og deres harmoniske raffinementer og orkesterlyd. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at: Det her var endnu bedre end de to store franske komponister. Nørholms harmonier, hans akkord-sammenstillinger og ikke mindst hans orkestrering var helt, helt unik.

Efter opførelsen skyndte jeg mig igen backstage. Her havde de to sangere - og andre med - tårer løbende nedad kinderne. Jeg var også selv dybt bevæget. Jeg vidste at jeg aldrig ville glemme oplevelsen. 

Bogen om Nørholm

Det er musikvidenskabsmanden, Jens Brincker, der har skrevet den flotte og meget grundige bog om Nørholm.
Det er ikke en traditionel biografi. Det er en værkbaseret fortælling om en mangefacetteret kunstner i konstant dialog og kamp med sin samtid.
Om en mand, der har været ydmyg og beskeden. Men en mand, der har gjort en forskel i dansk musik.

Med bogen følger to CD'er med eksempler på Nørholms musik.



Jens Brincker: Komponisten, musikken, tiden   Aarhus Uni-forlag, 2017














Kommentarer